
Wyjaśnienia dotyczące tzw. „sprawy dra Wakefielda” 
 
1. 
 
Kim jest dr Andrew Wakefield?  
 
Wielu autorów, w oczywisty sposób sugeruje, że dr Wakefield (doktoratu mu nie 
odebrano) jest tak miało wiarygodny, że właściwie kto uwierzy w to, co ukazał w 
swoim filmie „Vaxxed”. 
 
Najczęściej media powołują się na dziennikarza, który dokonał „śledztwa 
dziennikarskiego” w sprawie dra Wakefielda. Był nim Brian Deer. Na podstawie 
argumentów jakie ten dziennikarz opisał w swoim oszczerczym artykule wniesiono 
sprawę do British Medical Council (BMC), odpowiednika polskiej Naczelnej Izby 
Lekarskiej, o odebranie doktorowi Wakefieldowi prawa wykonywania zawodu. 
 
Kim więc naprawdę był dr Andrew Wakefield szczególnie w czasie, kiedy dokonywał 
tych rzekomych jak to niektórzy nazywają „przekrętów”?  
 
Dr Wakefield nie był zwykłym lekarzem rodzinnym, który zamarzył sobie napisać 
pracę naukową.  
 
Był jednym najzdolniejszych naukowców medycznych w Wielkiej Brytanii. Był 
też dosłownie o krok, od uzyskania profesury!  
 
Już wtedy, był autorem ok. 140 prac naukowych, publikowanych w najbardziej 
prestiżowych medycznych periodykach. Dla wielu naukowców opublikowanie jednej 
pracy w tego typu periodykach medycznych stanowi życiowe osiągnięcie, zapewnia 
też prestiż w środowisku medycznym.  
 
Opublikowanie tylu prac naukowych przez doktora Wakefielda, w każdym bez 
wyjątku przypadku, musiało być poprzedzone tzw. „peer review”, czyli dogłębnym 
sprawdzeniem tych prac poprzez niezależnych, innych naukowców 
medycznych, specjalistów w danej dziedzinie, co w przypadku jednej pracy trwało 
czasami wiele, wiele miesięcy.  
 
Dopiero wtedy i tylko wtedy, po uzyskaniu pozytywnych recenzji, praca taka mogła 
się znaleźć w periodyku takim jak np. „The Lancet”. Jak widać, do napisania tego 
typu ponad 140 prac naukowych wymagana jest nie tylko przeogromna wiedza, 
doświadczenie, ale również niepodważalna rzetelność i wiarygodność autora.  
 
W ramach oceny wiarygodności, tak uwypuklanej przez autorów takich 
zniesławiających dra Wakefielda artykułów popatrzmy na to kim był Brian Deer, o 
którym autorzy piszą „dziennikarz śledczy”.  
 
Przyjrzyjmy się bliżej liście śledztw dziennikarskich jakie dziennikarz ten 
przeprowadził w dziedzinie medycyny zanim wziął się za śledztwo dotyczące 
niezwykle skomplikowanej sprawy natury medycznej.  
 
Jaką wiedzą dysponował Brian Deer podejmując się tego zadania?  
 



 

 

2 

Jakie miał doświadczenie w bardzo zawiłych, skomplikowanych sprawach 
medycznych jakie prezentował ten przypadek?  
 
Jakie miał doświadczenie w interpretacji niezwykle skomplikowanych, medycznych 
danych, które w tym przypadku miały znaczenie kluczowe?  
 
Pytania takie są szczególnie istotne, kiedy w grę wchodzi krytyka uznanego, 
wiarygodnego naukowca, o dorobku naukowym, żartobliwie mówiąc, nieco 
przewyższającym „dorobek naukowy” owego dziennikarza.  
 
Otóż, „dziennikarz śledczy” Brian Deer, przed przeprowadzeniem swojego „śledztwa” 
miał w tej kwestii doświadczenie zerowe! 
 
Nigdy wcześniej takiego śledztwa, w tak skomplikowanej materii, nie przeprowadził. 
To co napisał była to tylko jego, niczym i przez żadnego z ekspertów 
medycznych w tej dziedzinie nie potwierdzona opinia. Nic więcej. 
 
Innymi słowy, za oszczerstwami w stosunku do dra Wakefielda stoi Brian Deer o 
zerowym doświadczeniu „w sprawie” i opłacany przez przemysł farmaceutyczny z 
całą medialną resztą.  
To, według autorów zniesławiających artykułów kluczowe już nie jest. O tym, tacy 
autorzy nie informują czytelników nawet jednym słowem. Dla nich Brian Deer jest 
wyrocznią. 
 
 
2. 
 
Publikacja w „The Lancet”. 
 
Całe zamieszanie wokół „sprawy Wakefielda” pochodzi właśnie z publikacji w „The 
Lancet”. Niestety, wypowiadający się w tej sprawie dziennikarze czy nawet 
profesorowie medycyny sprawiają wrażenie, że publikacji tej w ogóle nie czytali.  
 
Jak wygląda prawda?   
 
 

A. Publikacja w „The Lancet” nie dotyczyła badania wpływu jakiejkolwiek 
substancji czy leku na organizm dziecka. 
 

B. Publikacja w „The Lancet” krótko ujmując, była pracą obserwacyjną. Innymi 
słowy, autorzy pracy opisali zaobserwowane przez nich powtarzające się 
problemy zdrowotne (głównie jelitowe) jakie zaobserwowali u 12 dzieci po ich 
zaszczepieniu. Przeprowadzili odpowiednie badania kliniczne, żeby stwierdzić 
co było przyczyną też nieszczęść. To wszystko. 
 

Dość często można spotkać stwierdzenie, mówiące że : „żaden ośrodek badawczy 
nie był wstanie tych badań powtórzyć związku z tym, należy je uznać za 
nieprawdziwe”. 
 
 
 



 

 

3 

Tego typu stwierdzenie jest pozbawione sensu i świadczy o braku zrozumienia 
tematu.  
  
Po pierwsze :   
 
Rzeczywiście, w badaniach naukowych, które dotyczą konkretnej substancji 
podawanej człowiekowi (np. badany lek), celowe jest aby powtarzalność efektu 
działania takiej substancji na organizm była potwierdzona przez co najmniej dwa inne 
ośrodki naukowe. 
W tym przypadku jednak, takiej substancji w ogóle nie badano. Więc nie ma mowy o 
uzyskaniu jakiejkolwiek powtarzalności badań. 
 
Po drugie :  
 
Jeśli już, to można byłoby mówić o powtarzalności występowania takich samych 
symptomów, które zauważyłyby jeszcze inne ośrodki badawcze u takich dzieci. 
Zauważono, że u niektórych dzieci wirusy tzw. dzikie lub ze szczepionek 
doprowadzały do zaburzenia pracy jelit. To z kolei prowadziło do różnego rodzaju 
schorzeń neuropsychiatrycznych. 
 
I rzeczywiście, tego typu objawy zostały opisane do tej pory przez wiele różnych 
ośrodków badawczych potwierdzających istnienie problemu. (lista badań jest na 
mojej stronie www.). 
 
 
3. 
 
W 1998 r. periodyk naukowy „The Lancet” opublikował wyniki badań 
przeprowadzonych przez dra Wakefielda sygnalizujących bezpośredni związek 
między szczepionką MMR (przeciw odrze, śwince i różyczce) i autyzmem.  
 
Konia z rzędem temu, kto w w/w pracy naukowej znajdzie jakikolwiek sygnalizowany 
bezpośredni związek między szczepionką MMR i autyzmem! Co jednak w tej pracy 
naukowej znajdziemy odnośnie tego właśnie tematu?  
 
Znajdziemy tam zdanie cytowane przez wielu dziennikarzy, którzy w odróżnieniu od 
większości autorów zniesławiających tekstów, zadali sobie trud przeczytania tej 
pracy : „Nie wykazaliśmy związku pomiędzy szczepionką na odrę, świnkę i 
różyczkę i opisanymi objawami” (u dzieci, które były przedmiotem obserwacji). 
 
Autorzy tego typu zniesławiających artykułów nawet nie przeczytali krytykowanej 
przez nich pracy naukowej! Jest to skandaliczne niechlujstwo dziennikarskie. 
Co gorsza, tego typu kłamstwa pochodzą nawet z ust profesorów medycyny czy 
innych pracowników dydaktycznych polskich uniwersytetów medycznych o czym 
zawiadamia mnie wielu studentów. 
  



 

 

4 

4.  
 
Dziesięciu współautorów pracy z „The Lancet” wycofało się z sygnowania 
swoim nazwiskiem niesławnego badania. 
 
Autorów tej pracy było 13. Bez najmniejszego wyjaśnienia opisuje się sytuację dość 
dziwną. Dziesięciu z 13 autorów pracy wycofało się „z sygnowania swoim 
nazwiskiem niesławnego badania.”  
 
Dlaczego przez 6 lat (od 1998 kiedy ukazała się publikacja do 2004, kiedy to 
nastąpiło wycofanie) autorzy tego nie dokonali? Przez 6 lat im to odpowiadało, a 
później już nie?  
 
Trzynastu poważnych naukowców medycznych, napisało poważną pracę naukową, 
merytorycznie sprawdzaną i recenzowaną przez innych, niezależnych naukowców i 
nagle… większość z nich się wycofuje, ale… z czego? Z tego co sami napisali?  
Z tego co było recenzowane przez innych, niezależnych naukowców? Czy może to 
oznacza, że publicznie przyznają się do oszustw i kłamstw, manipulacji danych, biją 
się w piersi, przyznają się do winy i z tego powodu się wycofali „z sygnowania swoim 
nazwiskiem niesławnego badania”?  
 
Gdyby to była prawda, że wycofują się bo oszukiwali itd... natychmiast odebrano by 
im prawo wykonywania zawodu, a jednak tak się nie stało? Dlaczego? 
 
Dlatego, ponieważ to „wycofanie” nie miało najmniejszego nawet związku z 
jakimkolwiek oszustwem, fałszerstwem czy nieprawidłowością zawartą w tej pracy.  
 
Chodziło tutaj o wycofanie tzw. „Formalnej Interpretacji”, jaką autorzy pracy, na ogół, 
zamieszczają na samym jej końcu. W tym przypadku „Formalna Interpretacja” jaka 
była w ich pracy naukowej opublikowanej w „The Lancet” brzmiała tak :  
 
„Zidentyfikowaliśmy związek pomiędzy występującą chorobą jelit i regresją 
rozwojową w grupie do tej pory normalnych dzieci, co ogólnie było związane w 
czasie z możliwymi czynnikami środowiskowymi wywołującymi tego typu 
zaburzenia (pracy jelit)” 
 
Tutaj trzeba pamiętać, że ci którzy się wycofali, mieli dużo do stracenia.  
 
W związku z tym wyjaśniam : 
 
Dziesięciu autorów złożyło swoje „wycofanie” poprzez zaproponowanie wpisania ICH 
własnej wersji „Formalnej Interpretacji” w sposób następujący : 
 
„Chcielibyśmy wyjaśnić, że w pracy tej nie określono związku przyczynowego 
pomiędzy szczepionką MMR i autyzmem, ze względu na brak odpowiednich 
danych.  
Jakkolwiek możliwość wystąpienia takiego związku została w tej pracy 
wspomniana i następujące z tego powodu konsekwencje miały duży wpływ na 
zdrowie społeczeństwa. W związku z tym, uważamy teraz za właściwe, razem, 
formalnie, wycofać interpretację zawartą w tej publikacji, zgodnie z 
obowiązującym modelem prawnym.” 
 



 

 

5 

A. Nie można wycofać „możliwości wystąpienia czegoś”. Czy wycofanie 
stwierdzenia możliwości wystąpienia czegoś spowoduje, że to coś nie 
wystąpi? Oczywiście, że nie.  
 

B. Autorzy pracy opublikowanej w „The Lancet” nie wycofali się ze swojej 
publikacji jak mylnie zawiadamiają nas autorzy takich tekstów. Wycofali tylko 
„Interpretację”, z którą poprzednio się zgadzali.  
 

C. Autorzy tej pracy naukowej nigdzie w niej nie wspominają związku 
pomiędzy szczepionką MMR i autyzmem, który byłby ich autorstwa. 
Dlaczego więc wycofują się z czegoś czego nie napisali?  
Dlatego ponieważ dr Hortonowi, redaktorowi naczelnemu „The Lancet” 
chodziło o elementy z zacytowanej w tej pracy bibliografii!!! 

 
Dlaczego przez 6 lat (od 1998 kiedy ukazała się publikacja do 2004, kiedy to 
nastąpiło wycofanie „Interpretacji”) autorzy tego nie dokonali? Przez 6 lat im to 
odpowiadało, a później już nie? Co w takim razie było przyczyną takiego 
irracjonalnego zachowania? Dlaczego autorzy, którzy napisali to wycofanie 
„Interpretacji” nie zrobili tego wcześniej? Zwykła logika nakazywałaby, żeby od 
samego początku w ten sposób to sformułować. 
 
Presja jaką wtedy wywierał na tych autorów przemysł farmaceutyczny poprzez 
skorumpowane MEDIA była przez nich nie do zniesienia. Ta presja i rozpętana przez 
media, sztucznie stworzona „sensacja” nie miała sobie równych. Wiadomo, że wiele 
mediów powinno dostać Oscara za robienie sensacji tam, gdzie jej nie ma. Nagonka 
na dra Wakefielda i kogokolwiek ze środowiska medycznego, kto zaledwie westchnął 
cokolwiek, co w najmniejszym stopniu rzuciłoby najmniejszy nawet cień na 
szczepionki był natychmiast „na celowniku”. Łączyło się to z poważnymi 
konsekwencjami zagrażającymi ostracyzmem, ośmieszaniem czy utratą pracy itd…    
 
Każdy z „wycofujących” się po 6 latach autorów, jako naukowiec, miał bardzo 
komfortową pracę i zdecydowanie ponadprzeciętne zarobki.  
Obawiając się zniszczenia ich pozycji naukowej i sytuacji materialnej zdecydowali się 
podpisać nawet to, co uwłaczało ich godności naukowca. Zgodzili się na 
podpisanie w/w jawnej nieprawdy byle tylko swoją pozycję zachować. Jak 
widać z powyższego tekstu, ich „wycofanie” nie miało żadnego merytorycznego 
uzasadnienia. Żadnego. 
 
Profesor John-Walker Smith, od dawna (w tamtym czasie) odizolowywał się od 
jakiejkolwiek dyskusji dotyczącej związku szczepionki MMR z autyzmem. Tak więc 
jego decyzja była bardziej decyzją polityczną niż merytoryczną. Przecież autorzy 
pracy nie wspominali nawet o związku szczepionki MMR z autyzmem, który by 
sami zauważyli. 
 
Czyżby ta prawda była niewygodna dla autorów informacji, że autorzy wycofali się ze 
swojej publikacji? Oczywiście, że nie. Dlaczego więc media nie piszą prawdy? To 
przecież nazywa się manipulacją. 
 
Właśnie z w/w powodów dr Wakefield nie chciał tej nowej „Interpretacji” podpisać. 
Nie ugiął się pod ogromną presją mediów, przemysłu farmaceutycznego, środowiska 
medycznego i dlatego do dziś za to płaci. Stracił wszystko jako lekarz i jako 
naukowiec, zachował jednak swój kręgosłup moralny. Kogo dziś byłoby na to stać? 



 

 

6 

5. 
 
Artykuł w „The Lancet” sygnalizował możliwość pomiędzy szczepieniami i 
autyzmem na podstawie badania przeprowadzonego na niewielkiej liczbie 
małych pacjentów (12). 
 
Jak wykazałem powyżej, artykuł opublikowany w „The Lancet” w żadnym przypadku 
nie sygnalizował najmniejszego nawet związku szczepionek z autyzmem, związku 
będącego wynikiem przedstawionych badań. Co więcej, ta praca naukowa dotyczyła 
zupełnie innego patologicznego zjawiska, które występowało u tych dzieci, ale… nie 
miało to niczego wspólnego z autyzmem! 
 
 
6. 
 
Dzieciom, których stan zdrowia był opisany w „The Lancet” dopisano 
symptomy, których nie miały. 

Tutaj już propagatorom tego typu kłamstwa puszczają wodze nieokiełznanej fantazji. 
Zdanie to, w kontekście omawianej sprawy, jest oskarżeniem o potężnej sile. 
Ciekawe czy autorzy takich słów potrafiliby to udowodnić przed sądem? Do tego 
jednak jeszcze wrócimy. 

 

7. 

Dr Wakefield za swoje badania zainkasował łącznie ponad 430 tys. funtów 
pochodzących od prawników (którzy z kolei wyciągnęli je z państwowej 
instytucji mającej pomagać w pokryciu kosztów prawnych zwykłym 
obywatelom), czego nigdy nie zadeklarował, chociaż jest taki obowiązek. 
 
Nie zadeklarował komu? Wymóg takiej deklaracji był tylko opinią redaktora 
naczelnego pisma „The Lancet”. Deklaracja taka, prawnie, nie była wymagana. Z 
tego właśnie powodu, publikacja w „The Lancet” wtedy, po ujawnienie powyższego 
rzekomego braku deklaracji, nadal pozostała. Nie została usunięta. 
 
„Zainkasował 430 000 funtów”, tak, ale…za co? Za jego badania? Ponieważ autorzy 
takich kłamstw wykorzystują w sposób bezwzględny polską przywarę zaglądania 
komuś do kieszeni i liczenia czyichś pieniędzy, dla wywołania większego wrażenia 
charakterystycznego dla większości naszej nacji, mnożą to przez ok. 5 zamieniając 
funty na złotówki. Za nic mając towarzyszące temu inne fakty. 
 
W związku z tym wyjaśniam, chociaż nie ja powinienem to robić, a raczej autorzy 
takich tekstów, gdyby tylko chcieli pisać prawdę :  
 

A. Kwota 435 000 była kwotą legalnie przyznaną. 
 
O fakcie tym, wiedział pracodawca dra Wakefielda, wiedziały media, 
wiedziało społeczeństwo! To nigdzie i przed nikim nie było ukrywane. 
 



 

 

7 

B. Sąd zdecydował, że kwotę 435 000 obniży o 100 000 funtów do 330 000 
funtów. 
 

C. Firma prawnicza, po wybuchy „afery” wykreowanej przez media postanowiła 
zatrzymać 35 000 funtów. 
 

D. Po pozostałej kwocie 330 000 minus 35 000 = 295 000 i jej opodatkowaniu 
(40%) pozostało 177 000 funtów.  
 

E. Z kwoty 177 000 funtów jakie dr Wakefield otrzymał po SIEDMIU latach pracy 
zapłacił ok. 100 000 za patent. 
 

F. Z pozostałej kwoty zapłacił za usługi jego asystenta. Kwota jest nieznana.  
 

G. To co pozostało, w CAŁOŚCI, dr Wakefield wpłacił na UCZELNIANY fundusz, 
z którego miał być sfinansowany instytut badań, który miał na celu prowadzić 
badania dotyczące poznania mechanizmu chorób jelit dręczących dzieci 
autystyczne i znalezienia rozwiązania tego problemu.  
 
To były prywatne pieniądze doktora Wakefielda. W związku z tym, z kwoty 
430 000 funtów nie pozostawił sobie nic. 
 
O fakcie tym, nie wiedział jednak już nikt. Media tego szlachetnego gestu już 
nie nagłaśniały. 
 
Biegli sądowi reprezentujący w tym procesie firmy farmaceutyczne, pobierali 
wynagrodzenie co najmniej 2 razy większe. Tego jednak już nikt nie podaje do 
publicznej wiadomości, nie robi z tego afery czy skandalu. 
 

H. W/w kwota NIE BYŁA używana do finansowania jego badań opublikowanych 
w „The Lancet”. To były zupełnie inne badania! 
 

I. Brytyjski lekarz, ma obowiązek wystąpienia jako biegły sądowy!  
Dr Wakefield bardzo długo zwlekał z podjęciem ostatecznej decyzji. Zgodził 
się wystąpić w roli biegłego sądowego, kiedy zadzwoniła do niego matka 
dorosłego już autystycznego mężczyzny mówiąc mu, że kiedy ona „odejdzie”, 
wtedy „zabierze” ze sobą również swojego autystycznego syna. 

 
8. 
 
Decyzja brytyjskiego Sądu Lekarskiego 
 
W 2010 r. General Medical Council (brytyjski odpowiednik Naczelnej Izby 
Lekarskiej) pozbawił Wakefielda prawa do wykonywania zawodu, zarzucając 
nieetyczne zachowanie. 
 
Jest to tylko część prawdy. Najbardziej jednak istotną część skrzętnie ukrywa się 
przed środowiskiem medycznym i polskim społeczeństwem, a to jest chyba 
najważniejszy aspekt w tej sprawie. Proszę zauważyć, że wszystko co jest 
publikowane na ten temat, zawsze, bez wyjątku, kończy się na tej informacji.  
Niewielu z autorów tekstów w „sprawie Wakefielda” pisze co się stało później. 
 



 

 

8 

Sprawa doktora Wakefielda wcale nie zakończyła się na wyroku brytyjskiej Naczelnej 
Izby Lekarskiej (General Medical Council, GMC)! 
 
Od tego czasu coś niezwykle ważnego się stało. Autorzy wielu tekstów o doktorze 
Wakefieldzie jednak tego swoim czytelnikom już nie przekazują, a jest to w sumie 
najważniejsze w tej całej sprawie.  
 
Otóż :  
 
Jak napisałem powyżej, publikacja jaka ukazała się w „The Lancet” miała 13 
autorów.  
 
Całość przeprowadzanych na dzieciach badań jak i opublikowana w „The 
Lancet” praca były wykonywane pod kierownictwem światowej sławy, 
brytyjskiego „ojca” gastroenterologii dziecięcej, którym był profesor John 
Walker-Smith.  
 
Oskarżenia przedstawione sądowi lekarskiemu (GMC) przez dziennikarza Briana 
Deera nie dotyczyły tylko dra Wakefielda!  
 
To jest niezwykle ważne, ale tego już lekarzom ani społeczeństwu się nie 
przekazuje. Za chwilkę zobaczymy dlaczego. 
 
Jednym z oskarżonych był również profesor John Walker-Smith.  
 
Obaj naukowcy byli oskarżeni o :  
 

a. Zastosowanie NIEPOTRZEBNYCH inwazyjnych badań u dzieci, których 
problemy medyczne były opisanie w „The Lancet”.  
 
Światowej sławy ekspert w tej dziedzinie, twórca gastroenterologii dziecięcej w 
Wielkiej Brytanii, nauczyciel nauczycieli, niepodważalny w tej dziedzinie 
światowy autorytet, profesor John Walker-Smith został oskarżony, o to że 
badania jakie zlecił za zgodą rodziców były niepotrzebne, bo… tak 
powiedział, „człowiek z ulicy”, domorosły „specjalista” w dziedzinie 
gastroenterologii dziecięcej dziennikarz Brian Deer.  
Dr Andrew Wakefield został również przez tego „specjalistę” oskarżony o… to 
samo! Podczas gdy, dr Wakefiled, takich badań nie zlecał, nie wykonywał, ani 
nawet przy ich wykonywaniu nie był obecny! 
 

b. Badania były przeprowadzone na podstawie zgody komisji bioetyki, ale 
dotyczącej innych badań 
 

c. Dzieci, na których czyniono obserwacje, były w specjalny sposób wybrane 
 

d. Procedury badawcze jakie zastosowano u dzieci były procedurami 
badawczymi, a nie procedurami terapeutycznymi 
 

e. Fundusze przeznaczone na badania opublikowane w „The Lancet” pochodziły 
ze środków publicznych, a same badania rzekomo były częścią przewodu 
sądowego wytoczonego przez rodziców dzieci autystycznych przeciw 
producentom szczepionek. 



 

 

9 

 
W tym miejscu trzeba koniecznie również zaznaczyć,  że wielokrotnie autorzy 
różnych publikacji twierdzą, że rodzice dzieci, których stan zdrowia był 
opisany w publikacji w „The Lancet” złożyli pozew przeciwko firmom 
farmaceutycznym o odszkodowanie. Ta informacja jest fałszywa. W czasie 
kiedy pisana była w/w praca naukowa, rodzice tych 12 dzieci, nie byli stroną 
w procesie przeciw firmom farmaceutycznym. 

 
W styczniu 2010, brytyjski sąd lekarski (GMC) rozpoczął serie posiedzeń. 
Następnego miesiąca tzn. w lutym 2010 redaktor naczelny pisma „The Lancet” 
usunął pracę naukową autorstwa, między innymi, profesora Walker-Smith’a i dra 
Wakefielda.  
 
 
9. 
 
Dlaczego ta praca naukowa została z ‘The Lancet” usunięta?  
 
Jakich to fałszerstw, zgodnie z oszczerstwem opisanymi przez dziennikarza Briana 
Deer’a, dopuścili się światowej sławy naukowcy? Jaki był rzeczywisty powód, 
wycofania tej pracy naukowej z „The Lancet”?  
 
Stało się to z dwóch powodów :  
 

A. Redakcja pisma „The Lancet”, na podstawie tego, co napisał nie mający 
żadnego medycznego doświadczenia dziennikarz Brian Deer uznała, że dzieci 
które podlegały obserwacji nie były wybrane do tych badań w sposób 
przypadkowy, chociaż żaden z recenzentów tej pracy, każdy będąc ekspertem 
w swojej dziedzinie, tego nie potwierdził. Zdanie wszystkich recenzentów 
zignorowano. 
 

B. Autorzy publikacji, do przeprowadzenia tych badań nie posiadali wymaganej 
zgody komisji bioetyki. Brian Deer doskonale wiedział o tym, że to nieprawda. 
Ukrył to jednak przed sądem lekarskim GMC, co samo w sobie jest czynem 
karalnym.  

 
Obie przyczyny wycofania tej pracy naukowej z pisma „The Lancet” niestety, jak się 
później okazało, nie były zgodne z prawdą. 
 
Jak widać, wbrew rozpowszechnianym poprzez polskie media kłamliwym 
informacjom, usunięcie w/w pracy naukowej z „The Lancet” nie miało niczego 
wspólnego z fałszowaniem danych itd.  
 
 
10. 
 
W lipcu 2010, na mocy wyroku wydanego przez brytyjski sąd lekarski (GMC), 
prawa do wykonywania zawodu lekarza w Wielkiej Brytanii utracił światowej 
sławy profesor medycyny John Walker-Smith i… dr Andrew Wakefield.  
 
To przecież jest informacja o znaczeniu kluczowym. Dlaczego autorzy wielu 
opublikowanych na ten temat artykułów to przed czytelnikami ukrywają?  



 

 

10 

 
Czy obaj naukowcy powinni byli złożyć apelację od wyroku? Tak. Do tego wymagana 
była jednak kwota około £ 500 000. Firma ubezpieczeniowa, ubezpieczająca lekarzy 
w Wielkiej Brytanii, ze względu na rodzaj oskarżeń odmówiła finansowania takiej 
apelacji.  
 
Firmy ubezpieczeniowe, które ubezpieczają profesjonalistów, nie pokrywają kosztów  
procesów sądowych, kiedy w grę wchodzi działalność niezgodna z prawem. Lekarz 
może być ubezpieczony od np. pomyłki, ale nie może być ubezpieczony od 
działalności niezgodnej z prawem, a takie działanie zarzucono profesorowi Walker-
Smith i doktorowi Wakefieldowi. 
 
Profesor John Walker-Smith, był już na zasłużonej emeryturze. Jako profesor 
medycyny w Wielkiej Brytanii był człowiekiem więcej niż zamożnym. Mając 
odpowiednie środki finansowe złożył apelacje, którą rozpatrzył brytyjski Sąd 
Najwyższy.  
 
W tym czasie, dr Andrew Wakefield, o wielkim stosunkowo dorobku naukowym, ale 
ciągle młody naukowiec, zwolniony z pracy, bez możliwości jej ponownego podjęcia,  
tego typu zasobów finansowych po prostu nie posiadał. Nie było więc w stanie, pójść 
w ślady profesora i taką apelacje złożyć. 
 
Przewodniczący temu apelacyjnemu procesowi sądowemu sędzia brytyjskiego Sądu 
Najwyższego, Sir John Mitting, wszystkie (ok. 80) obciążenia przedstawione przez 
Deer’a określił w dwóch kategoriach : 
 

a. Poważne naruszenie etyki zawodowej, co ujmowało wszystkie sprawy 
dotyczące powyżej opisanych zarzutów typu : fałszerstwo danych naukowych, 
brak zgody komisji bioetyki, sprawy finansowania badań oraz ich sposobu 
przeprowadzania itd… 
 

b. Bezpośrednie powody, które doprowadziły do odebranie prawa wykonywania 
zawodu lekarza w Wielkiej Brytanii.  

 
 
Był to najdłużej trwający proces sądowy tego typu w historii Wielkiej Brytanii. Sąd 
wysłuchał obu stron i z benedyktyńską cierpliwością i precyzją, przeanalizował dane 
dotyczące każdego aspektu sprawy, rozpatrując najdrobniejsze szczegóły 
przeprowadzanych badań i… opublikowanej w „The Lancet” pracy naukowej. 
 
Sędzia Mitting, w swoim wyroku (sygnatura Case No: CO/7039/2010, z dnia 
07/03/32013 ) wskazane powyżej zarzuty całkowicie oddalił. 
  
W uzasadnieniu wyroku stwierdził : 
 
„The end result is that the finding of serious professional misconduct and the 
sanction of erasure are both quashed.” 
 
W tłumaczeniu wyroku  : „Wynikiem końcowym tego postępowania dotyczącego 
poważnego naruszenia etyki zawodowej i sankcji polegającej na odebraniu prawa 
wykonywania zawodu, w obu przypadkach jest ich oddalenie.” 
 



 

 

11 

W swoim wyroku sędzia Mitting nie szczędził słów krytyki w stosunku do 
postępowania brytyjskiego sądu lekarskiego (GMC). W uzasadnieniu jego wyroku, w 
stosunku do sądu, (w szczególnie w odniesieniu do analizy dotyczącej danych 
medycznych każdego z 12 dzieci opisanych w „The Lancet”) padają takie określenia 
jak : „ogólna nieadekwatność”, „nieadekwatne i powierzchowne rozumowanie”, 
„niezrównoważone stwierdzenia” „podstawowe błędy”, „przewrotne i pokrętne”, 
„argumenty niemożliwe do obrony”, „argumenty PERWERSYJNE”, „wadliwy dowód”, 
„manipulacja dowodami”, „liczne znaczące nieścisłości”, „w żadnym z 12 przypadków 
(dot.pracy w „The Lancet”), sąd lekarski nie skorzystał z opinii ekspertów, oprócz 
tego, że fałszywie przedstawił swoje argumenty”,  
 
Kluczem do trumny sądu lekarskiego było to, kiedy pani Smith, prawniczka 
reprezentująca GMC, całkowicie skapitulowała przyznając, że sąd lekarski, który 
reprezentowała wykazał się : „poważnymi słabościami w rozumowaniu”, na jakie 
wskazał jej sędzia Mitting.  
 
W końcu, sławetne słowa sędziego : „byłoby nieszczęściem, gdyby takie coś 
zdarzyło się jeszcze raz”.  
 
W ustach powściągliwego brytyjskiego sędziego, brzmi to jak najgorsza nagana i jak 
to kolokwialnie mówimy : „zaoranie” brytyjskiego sądu lekarskiego w tym przypadku.  
 
Profesor John Walker-Smith prawo wykonywania zawodu odzyskał.  
 
Wielu dziennikarzy opisujących tzw. „sprawę Wakefielda”, bez przerwy powołuje się 
na wyrok brytyjskiego sądu lekarskiego, oszukują wręcz opinię publiczną nie 
podając do informacji czytelników tego co się działo potem. Nie podają do 
wiadomości publicznej w/w wyroku brytyjskiego Sądu Najwyższego.   
Równie dobrze mogli napisać, że Ziemia jest płaska, bo 500 lat temu tak ktoś napisał 
a to, że od tamtej pory coś się zmieniło, według takich dziennikarzy byłoby już 
nieważne i dalej by pisali artykuły mówiące, że Ziemia jest płaska. 
 
 
Nie zawiadamia się środowiska medycznego i opinii publicznej, że to wszystko 
o czym się na ten temat pisze okazało się być „dziennikarską, bezpodstawną 
insynuacją” stworzoną przez Deer’a. 
 
Mało tego. Dlaczego brytyjska Izba Lekarska nie złożyła apelacji? Po pierwsze 
dlatego, że jak wykazał proces sądowy, po prostu nie miała żadnych argumentów. 
Wszystkie były wyrzucone przez Sąd Najwyższy do przysłowiowego 
„śmietnika”.  
 
Po drugie dlatego, że jak się okazało w czasie tego przewodu sądowego, Brianowi 
Deer’owi i reszcie oskarżycieli udowodniono kłamstwa, które nadawały się do 
odrębnego procesu kryminalnego właśnie przeciwko nim. Z tego powodu wielu 
brytyjskich prawników zarzuca sędziemu Mittingowi, że takiego zgłoszenia do 
prokuratury nie zrobił.  
 
Sędziemu Mittingowi, również zarzuca się pewne istotne błędy jak np. wyrażanie 
opinii nie posiadając jakiegokolwiek jej uzasadnienia (nie odnosiło się to jednak do 
przedmiotu sprawy jakim była apelacja prof. Walker-Smith). 
 



 

 

12 

Czy wyrok ten oznacza automatyczne uniewinnienie dra Wakefielda? Nie.  
Formalne uniewinnienie należy tylko do sądu. Ze względu jednak na zarzuty, które 
było postawione wobec OBU naukowców i ich oddalenie przez sąd można 
domniemać z dużym prawdopodobieństwem, że w przypadku procesu sądowego 
dotyczącego tym razem tylko dra Wakefielda sprawę by wygrał. Jest to tylko jednak 
domniemanie, takie samo jak, że by sprawę przegrał. Dopóki sprawą nie zajmie się 
sąd, dopóty formalnie nie będzie można niczego więcej w tej sprawie powiedzieć.  
 
Nie mniej jednak, analizując chociażby powyższe wyjaśnienie nie trzeba być sędzią, 
ani nie trzeba czekać na wyrok sądowy, aby w wielu kwestiach mieć już własne 
zdanie.   
 
W tej sprawie tak wiele mówi się też o tak zwanym konflikcie interesów, który 
wielokrotnie stanowił centrum różnego rodzaju oskarżeń. Jednakże zupełnie 
przemilczano fakt, że główna, decydująca osoba w obsadzie sądu lekarskiego tj. jego 
przewodniczący dr Surendra Kumar był akcjonariuszem firmy GlaxoSmithKline,  
największego brytyjskiego producenta szczepionek!  
 
Wiadomo przecież, że prawnicy reprezentujący obie strony konfliktów mają święte 
prawo wykluczyć z grupy ławników tych, u których zaledwie podejrzewają jakikolwiek 
konflikt interesów. Dlaczego w tym, tak oczywistym przypadku, tego nie zrobiono? 
To nie był zwykły ławnik. To był przewodniczący sądu lekarskiego, który oskarżał 
profesora Walker-Smith’a i dra Wakefielda w sprawie, gdzie wątek dotyczący 
szczepionek miał znaczenie kluczowe. Szczepionek produkowanych przez firmę, 
której przewodniczący oskarżającego obu naukowców składu sądowego był 
udziałowcem !!  
 
Kpina z sądu? Jeszcze jaka! Autorzy różnych artykułów na ten temat, przypuszczam, 
nawet o tym nie wiedzieli. Po co mieli doszukiwać się prawdy, kiedy można oprzeć 
się na cytowanych na stronach wszystkowiedzącego Internetu bzdurach 
wypisywanych na ten temat czy np. w cenzurowanej Wikipedii.  
Tak było łatwiej i… „po linii”. 
 
No właśnie, czy autorzy takich artykułów, dołożyli wszelkiej dziennikarskiej 
staranności, aby społeczeństwu polskiemu przekazać właśnie ten właściwy 
kontekst?  
 
Dlaczego autorzy swoje „historie o Wakefieldzie” zatrzymują na etapie wyroku sądu 
lekarskiego? Dlaczego nie mówią swoim czytelnikom tego co było dalej? Dlaczego 
nie mówią prawdy? Z uporem maniaka czynią to portale dla np. pediatrów czy 
rodziców małych dzieci. Po co kłamią? 
 
Kogo teraz należy się przestraszyć? Tych co mówią prawdę czy tych, którzy 
skrzętnie ją przed polskim społeczeństwem ukrywają?  
 
W czasie swojego wykładu na Wiośnie Zdrowia jaka się odbyła w kwietniu 2017, w 
katowickim Spodku, dr Wakefield powiedział : „Czasami wystarczy zaledwie pięć 
minut, żeby zniszczyć czyjąś wiarygodność, a na jej odzyskanie potrzeba całego 
życia”.  
 
Przykładów takiego „dziennikarstwa” jest znacznie więcej, tutaj skoncentrowałem się 
wyłącznie na tzw. „sprawie Wakefielda”,  ponieważ tego typu kłamstwa 



 

 

13 

przekazywane polskiemu społeczeństwu na ten temat są niezwykle powszechne no i 
oczywiście, będąc informacją kłamliwą, szkodzą polskiemu społeczeństwu. 
 
Szafując na lewo i prawo, zniesławiającymi doktora Wakefielda określeniami,  
autorzy zawsze mają dwa rozwiązania :  
 

• Zamieścić to sprostowanie, co z pewnością czytelnicy przyjęliby jako krok 
nobilitujący dziennikarzy i właścicieli mediów raczej niż ich poniżający.  
 

• Podważyć wyrok jaki wydał sędzia brytyjskiego Sądu Najwyższego Sir John 
Mitting.  

 
Na ile w takim razie wiarygodni są autorzy takich artykułów? Czy rzetelność 
dziennikarska nie wymaga tego, aby sprawdzić wiarygodność opisywanych osób?   
Czy rzetelność dziennikarska nie wymaga tego, aby uczciwie przekazać informację 
swoim czytelnikom? Brak wykazania takiej uczciwości, świadczy też o celowej 
manipulacji czytelnikami.  
 
Czy czytelnicy różnych tego typu publikacji, po przeczytaniu mojego wyjaśnienia, 
nadal uważają, że przekazano im wiarygodne, rzetelne informacje? Pozostawiam to 
ich ocenie. 
 
 
 
 
11. 
 
Za pieniądze rodziców dzieci autystycznych kupił sobie willę w Texasie. 
 
Tego typu zarzut jest poniżej jakiejkolwiek krytyki i właściwie na nią nie zasługuje.  
Ponieważ jednak kłamstwo pojawia się w przestrzeni publicznej w Polsce informuje,  
że dr Wakefield sprzedał swój dom w Wielkiej Brytanii i kiedy przeniósł się na stałe 
do USA kupił nowy dom w Teksasie. 
 
12. 
 
Dr Andrew Wakefield to „guru ruchu przeciw szczepieniom”. 
 
Dr Wakefield ZAWSZE zalecał szczepienia! Taki to „guru” ruchu przeciw 
szczepionkowego. To już jest więcej, niż zwykłe mijanie się z prawdą przez autorów 
takich stwierdzeń. Guru ruchu antyszczepionkowego ZALECA szczepienia! 
 
 
13. 
 
Wakefield wystraszył rodziców na całym świecie. To przez niego spadła ilość 
szczepionych dzieci. To on jest odpowiedzialny za wybuchające epidemie. 
 
Jaka jest prawda? 
 
Po ukazaniu się pracy naukowej w „The Lancet”, ówczesny dziekan wydziału na 
którym pracowali profesor John Walker-Smith i dr Andrew Wakefield, postanowił 



 

 

14 

uprzedzić wystąpienie możliwych kontrowersji i nieporozumień. W tym celu zwołał 
konferencję prasową (nie zwoływał tej konferencji dr Wakefield, jak piszą niektórzy 
dziennikarze). Na tej konferencji prasowej zadano pytanie doktorowi Wakefieldowi : 
czy przeprowadzone badania kwestionują bezpieczeństwo szczepionek i co by 
sugerował rodzicom?  
 
Dr Wakefield odpowiedział, że :  
 
Jego zdaniem dzieci należy szczepić!!  
 
Jednakże ze względu na dane, którymi już wtedy dysponował sugerował, żeby 
dzieci były szczepione na odrę, świnkę i różyczkę szczepionkami podawanymi 
oddzielnie, w określonych odstępach czasowych, dopóki bezpieczeństwo 
szczepionki MMR nie zostanie potwierdzone. 
 
W tym czasie, było to całkowicie ZGODNE z procedurami jakie w tym czasie 
obowiązywały w Wielkiej Brytanii! Dr Wakefield potwierdził tylko słuszność 
tego, co już było wprowadzone do praktyki pediatrycznej w całej Wielkiej 
Brytanii. 
  
Rodzice mieli wybór, ponieważ oddzielne szczepionki były w sprzedaży. Niestety, 6 
miesięcy później zostały wycofane z obrotu. Nie pozostawiając rodzicom możliwości 
takiego wyboru. Dlaczego tak się stało? Można się tylko domyślać. 
 
Skąd w takim razie w środowisku medycznym i nie tylko, krąży „rewelacja”, że dr 
Wakefield stwierdził, że szczepionki powodują autyzm, że nie wolno dzieci szczepić i 
że swoją wypowiedzią spowodował, że rodzice przestali dzieci szczepić?    
 
Skąd tego typu kłamliwe informacje dostały się do przestrzeni publicznej? Po tej 
konferencji prasowej to media właśnie przekazały światu tą „rewelację”, która jak 
wiadomo była medialnym kłamstwem. Kłamstwo to nadal rozpowszechniają również 
polskie media.  
 
 
 
14. 
 
Patent na szczepionkę. 
 
Media rozpowszechniają kłamliwe informacje jakoby patent ten był na szczepionkę, 
która rzekomo miała konkurować ze szczepionką na odrę czy też na odrę, świnkę i 
różyczkę.  
 
Jaka jest prawda?  
 
Trzeba zacząć od tego, że u stosunkowo wąskiej populacji dzieci, zakażenie 
wirusem ze środowiska (odra czy np. ospa itd…) czy też wirusem znajdującym się w 
szczepionce powoduje niezwykle poważne problemy na poziomie jelit. Z nieznanego 
powodu, organizmy tych dzieci nie mogą pozbyć się tego wirusa. Powoduje to 
niemalże ciągły, uporczywy, nie do zniesienia ból bez możliwości ulżenia ich 
cierpieniu.  
 



 

 

15 

W celu przeprowadzenia odpowiednich badań dotyczących tego straszliwego dla 
tych dzieci problemu i znalezienia odpowiedniego dla nich rozwiązania dr Wakefield 
zaproponował utworzenie specjalnego instytutu badawczego, który zająłby się tą 
problematyką.  
 
Całkowity koszt wybudowanie i wyposażenia takiego instytutu szacowano na około 
24 miliony funtów. Uniwersytet, w którym zatrudniony był dr Wakefield oczywiście 
takich funduszy nie posiadał, natomiast mógł takie fundusze zdobyć, tak jak jest to 
powszechnie praktykowane, poprzez otrzymanie odpowiedniej dotacji. 
 
Żeby jednak otrzymać taki grant czy dotację musi to być oparte na solidnej naukowej 
podstawie i uzasadnieniu celowości takiego przedsięwzięcia. W tym właśnie celu dr 
Wakefield stworzył w/w patent.  
 
Opatentowana substancja, miała możliwość być wykorzystana do leczenia jak 
również do profilaktyki. Jednakże jej zastosowanie, dotyczyło bardzo wąskiej grupy 
dzieci o bardzo specyficznym schorzeniu.   
 
Zwrócić uwagę należy na to, że u tego typu dzieci, zastosowanie standardowej 
szczepionki np. przeciwko odrze, śwince czy różyczce stanowi bardzo silne 
przeciwwskazanie!!  
 
Takim dzieciom, w żadnym przypadku nie wolno podać szczepionki przeciwko 
odrze, śwince czy różyczce. Z tego powodu, w takim i tylko w takim przypadku 
zastosowanie miała substancja, która była opatentowana przez doktora Wakefielda. 
 
Dlatego właśnie, w najmniejszym nawet stopniu substancja ta nie stanowiła 
jakiejkolwiek konkurencji w stosunku do szczepionek przeciw odrze, śwince i 
różyczce. Szczegóły wyczerpująco są opisane w dokumentacji, do której się odnoszę 
na mojej stronie internetowej. 
 
Tutaj trzeba zaznaczyć, że jakkolwiek autorem patentu był dr Wakefield, to jednakże 
jego właścicielem, zgodnie z zasadami był uniwersytet, czyli pracodawca dra 
Wakefielda. 
 
Co to oznacza? Oznacza to, że gdyby patent ten był skomercjalizowany czyli inaczej 
mówiąc, kiedy opatentowana substancja weszłaby do produkcji i sprzedaży, wtedy 
całość zysków, w 100% miał mieć uniwersytet czy pracodawca dra Wakefielda. Dr 
Wakefield, w najmniejszym nawet stopniu ze swojego patentu nie skorzystałby 
finansowo. 
 
No i jeszcze jedna bardzo istotna sprawa :  
 
Niemałą opłatę patentową, w 100%, uiścił dr Wakefield ze swoich prywatnych 
pieniędzy. 
Skąd taką kwotę wziął? Wyjaśniłem to powyżej : z pieniędzy, jakie legalnie zarobił 
jako biegły sądowy.  
 
Po wybuchu afery spowodowanej przez dziennikarza Briana Deer’a, dr Wakefield 
został zwolniony z pracy, projekt powstania wyżej wymienionego instytutu 
badawczego upadł i… drowi Wakefieldowi nie zwrócono nawet 1 funta, ale o tym 
media już milczą. 



 

 

16 

 
Niezwykle smutny i przygnębiający jest fakt, że wiele mediów opisuje to, jako coś 
haniebnego, czego dr Wakefield dopuścił się poprzez stworzenie wyżej omawianego 
patentu. Tak jakby stworzenie patentu i skorzystanie na tym finansowo było czymś 
nagannym. 
 
Co wydaje się tym bardziej dziwne to, że dr Paul Offit opatentował szczepionkę 
przeciw rotawirusom, a następnie sprzedał ją firmie Merc zarabiając na tym kwoty 
niebotyczne. Za to go jednak żadne media nie piętnują.  
 
To jest właśnie ten sam człowiek, który początkowo twierdził, że dziecku można 
podać 10 000 szczepionek jednorazowo i nic się takiemu dziecku nie stanie. 
Niedługo później, zweryfikował to i twierdził, że równie dobrze może to być 
nawet…100 000 szczepionek!! 
 
Tutaj jest link do wypowiedzi dra Wakefielda na temat jego patentu :  
 
https://youtu.be/5BZZh0LNb2k 
 
 

 
 
 
15. 
 
A co z motywem?  
 
W jednym z wywiadów, Deer otwarcie powiedział, że za jego oszczerczy artykuł 
otrzymał 10 000 funtów. Miał zlecenie na napisanie czegoś skandalicznego i dużego. 
Napisał. Płatne zadanie wykonał. Motyw był wystarczający. 
 
Artykuł ten ukazał się w gazecie „The Sunday Times” należącej do rodziny 
Murdochów. Syn Ruperta Murdocha, James Murdoch był przełożonym Deer-a, a 
jednocześnie był dyrektorem farmaceutycznego giganta GlaxoSmithKline, jednego z 
największych na świecie producentów szczepionek. Przypadek?  
 
Zadaniem Jamesa Murdocha było : chronić wizerunek medialny GlaxoSmithKline. 
Zadanie zostało wykonane. 
 
Przypomnę - w tym czasie, dr Andrew Wakefield był znanym, cenionym,  
niekwestionowanym, wiarygodnym naukowcem, autorem nowatorskich prac 
naukowych publikowanych w periodykach medycznych o największej wiarygodności. 



 

 

17 

Profesor John Walker-Smith był naukowcem o światowej sławie, tuż przed 
przejściem na zasłużoną emeryturę.    
 
Czy mając to na względzie, ktoś taki zaryzykowałby zniszczeniem całego swojego 
naukowego życia, kariery, wykluczeniem ze środowiska, ośmieszeniem trwającym 
całe lata, tylko po to, żeby w jakimś pięciostronicowym artykule, łącznie z 
pozostałymi 11 poważnymi autorami napisać kłamstwa, sfałszować dane? Co miało 
być motywem popełnienia oszustwa naukowego? Takiego motywu, żaden z tych 
naukowców nie miał. 
 
W kontekście całej tej sprawy powyższa analiza motywów ma znaczenie 
pierwszorzędne.  
 
 
PODSUMOWANIE 
 
Co teraz? Komu czytelnik ma wierzyć?  
 
Grupie światowej sławy ekspertów o nieskalanej naukowej przeszłości czy 
dziennikarzowi opłacanemu przez przemysł farmaceutyczny, który miał zerowe 
doświadczenie w sprawie której „śledzenia” się podjął.  
 
Kto jest tutaj wiarygodny, a kto nie? Czy wiarygodny jest Brian Deer czy profesor 
Walker-Smith i dr Andrew Wakefield? Czy nie jest zastanawiające, że z taką 
łatwością uwierzono w argumenty Deer’a, które nigdy, przez nikogo nie były 
potwierdzone?  
 
Publicznie Brian Deer o sobie mówił, bez wątpienia chwaląc się tym, że :  
 
„jak mało kto, potrafię mataczyć i z prostej sprawy, zrobić sprawę niezwykle 
skomplikowaną”.  
To człowiek, który chciał być widziany jako obrońca dzieci autystycznych. O 
rodzicach dzieci autystycznych pisał jednak tak :  
 
„Chorobliwie złośliwi, przerażająco powtarzalni (chodziło o argumenty tych 
rodziców), pokrętnie kłamliwi i oni się jeszcze zastanawiają dlaczego ich dzieci 
maja problemy z mózgiem!”. 
 
Środowisko medyczne, media i inni naukowcy TAKIEMU człowiekowi uwierzyli 
jednak z wielką łatwością. 
 
Autorzy różnych zniesławiających tekstów ten aspekt braku wiarygodności Deer’a 
całkowicie pomijają, o rozważeniu motywów nie wspominając. Dla nich Deer stał się 
niekwestionowana wyrocznią.  
 
Czy badania były sfałszowane? Okazało się, że nie. Czy dokonano czegoś tak 
niegodziwego, że musiało to być tak bardzo publicznie piętnowane? Też nie. 
Czy „The Lancet” ma wystarczające powód, żeby nadal badania te pozostawały jako 
„usunięte”, też jak widać nie.  
 
No więc o co tutaj chodzi? Kto miał interes w tym, żeby zniszczyć reputacje tych 
pozwanych do sądu naukowców? Sami sobie chcieli zrobić krzywdę? Po co?  



 

 

18 

Kto miał w tym interes żeby ich skrzywdzić?  
 
Komu i dlaczego zależało na tym, żeby doprowadzić do tego, że zaledwie ich 
OBSERWACJE dzieci niesamowicie chorych były „zamiecione pod dywan”? Czy 
dlatego, że wiele z nich cierpiało i cierpi do dzisiaj z powodu wirusa jaki otrzymały 
przez zwykłe zakażenie lub… który otrzymały w szczepionce?  
 
Czy obserwacje jakie poczynili ci brytyjscy naukowcy były również zauważone przez 
inne ośrodki naukowe? OCZYWIŚCIE !  
 
Czy problem znikł, bo został ukryty? Pomimo kneblowania ust tym, którzy mówią 
prawdę, ten problem nadal występuje. U polskich dzieci też. Wielu rodziców 
zgłaszało mi wystąpienie dokładnie takich samych symptomów szczególnie u ich 
bardzo chorych, autystycznych dzieci, symptomów jakie były opisane w pracy 
naukowej tych 13 autorów.  
 
Kto teraz zajmuje się badaniami naukowymi zmierzającymi do tego, żeby 
opracować metodę jak takim dzieciom pomóc? 
   
Ci którzy chcieli to zrobić, zostali w przemyślny sposób, z pomocą mediów, 
ośmieszeni i zniszczeni. Misja wykonana. Przemysł farmaceutyczny, głównie rękami 
mediów, osiągnął to co chciał. Czas otwierać szampana. 
 
 
mgr inż. Jerzy Zięba 
Pełnomocnik dra Wakefielda w Polsce 
 
Materiały dowodowe dotyczące tego sprostowania można znaleźć tutaj : 
https://jerzyzieba.com/wakefield/ 
 
 
 
 
 
 


