
The Lancet should Reinstate the Andrew 
Wakefield Paper 

By Martin Hewitt 
 
In the wake of the High Court judgment on Professor John Walker-
Smith’s appeal against the decision of the General Medical Council (the 
UK regulatory body for doctors) to delicense him, what should now 
happen to the retracted paper he co-authored with Dr Andrew 
Wakefield? The decision lies with The Lancet editor, Dr Richard Horton. 
But what are the grounds for reinstating the paper as a properly 
conducted clinical investigation into 12 children with autism and bowel 
disease admitted to the paediatric gastroenterology department at the 
Royal Free Hospital (RFH) London in the mid-1990s? The paper was 
the focus of the GMC’s trial of the three senior authors on charges of 
serious professional misconduct which led to the delicensing of Walker-
Smith and Wakefield. 

Background 

Few academic articles have been dogged by the controversy attending 
the now retracted Lancet Paper ‘Ileal-lymphoid-nodular hyperplasia, 
non-specific colitis, and pervasive developmental disorder in children’ 
since its publication in February 1998. (Another link to retracted paper 
here.) In seeking to avert controversy The Lancet published an 
editorial accompanying the paper to warn against drawing the wrong 
conclusions that the paper had established that the MMR caused 
autism and bowel disease. The paper, which went through several 
cautious redrafts, said it "did not prove an association between 
measles, mumps, and rubella vaccine and the syndrome described”, 
adding that “Virological studies are underway that may help to resolve 
this issue”. 

On publication the RFH took the exceptional step of holding a press 
conference to launch the paper in the hope of preventing the media 
and public from concluding that the MMR was unsafe and to avert a 
collapse in MMR take-up. When Dr Andrew Wakefield the lead writer 



was asked by the press if he would personally support the three-in-one 
MMR vaccine, he responded by advising parents to choose the single 
measles, mumps and rubella vaccines spaced out at intervals. Whilst 
his comments were seized on by the press as evidence that the MMR 
was unsafe and by the medical establishment as highly irresponsible, 
his answer accorded with official government policy. At the time the 
government vaccination schedule offered the choice between MMR and 
the three separate vaccines, in accord with the Department of Health's 
express policy when the MMR was launched in 1988. 

In March 1998, the then UK Medical Officer of Health convened a 
conference of selected experts under the auspices of the Medical 
Research Council to discuss the paper with Wakefield. One question 
asked was how the case series of 12 children with autism and bowel 
disease was selected. Thus began a further controversy that 
challenged the paper’s statement that the children were “consecutively 
referred to the department of paediatric gastroenterology” and sought 
clarification of its statement that “Intestinal and behavioural 
pathologies may have occurred together by chance, reflecting a 
selection bias in a self-referred group”. To many medical researchers it 
appeared that the child patients had been selectively chosen as a 
result of parents contacting Dr Wakefield to produce a biased sample. 

The controversy reignited in February 2004 when the Sunday Times’ 
published the findings of a five-month investigation by freelance 
investigative journalist Brian Deer into the paper’s research and ethics. 
Deer’s articles continued up to January 2011 and were then followed 
by further articles in the British Medical Journal. When Deer first 
presented The Lancet with his findings four days before publishing his 
first Sunday Times article, the journal began its own investigation 
publishing a summary of Deer’s allegations and responses by the three 
lead authors Dr Wakefield, Professor John Walker-Smith and Dr (now 
Professor) Simon Murch and by the Royal Free and University College 
Medical School. The Lancet summarised Deer’s allegations: the 
investigations, some highly invasive, did not have ethical approval; the 
study was completed under cover of an entirely different approved 
study; the children were selected by invitation from Wakefield and 
Walker-Smith to the parents, constituting selection bias and contrary 
to the paper’s claim about consecutive referrals; and 
the Lancet children were part of a legal-aided and funded research 
project to investigate the feasibility of litigation for vaccine damages. 

Having considered the responses of the senior authors and the medical 
school The Lancet judged that the first three allegations were 
unfounded. However, on the last allegation concerning Dr Wakefield’s 



involvement with a separate LAB-funded study from The Lancet study, 
it concluded that “the perception of a conflict of interest nevertheless 
remains. This funding source should, we judge, have been disclosed to 
the editors of the journal.” Nonetheless the paper was not retracted. 

Henceforth The Lancet paper entered into a period of unprecedented 
controversy much deeper than before, driven by the Sunday Times 
investigation and the personal involvement of Brian Deer, who used 
his website to make claims far beyond those made in the Sunday 
Times at the same time. Three days after Deer had published his first 
article, he sent a 6-page email to the GMC outlining the above 
allegations with the additional claim that Wakefield had committed 
scientific fraud. In effect this not only instigated the 3 year GMC 
investigation that led to the fitness to practice hearing begun in 2007, 
but also outlined the trajectory Deer was to follow in his serious 
attacks on Wakefield’s reputation in the Sunday Times and on his 
website, and from 2011 onwards in the British Medical Journal. 
Currently both Deer and the BMJ appear to have adopted an expedient 
silence as they await the result of Wakefield's forthcoming libel action 
against them in Texas. 

The final stage of controversy began with the GMC fitness to practice 
hearing of the three doctors which culminated on January 2010 with 
findings of serious professional misconduct against them. In July the 
GMC recommended the sanction against Wakefield and Walker-Smith 
of erasure from the medical practice register, to be applied on appeal 
to the High Court. For Wakefield an appeal was not feasible as the 
Medical Protection Society, the insurance fund providing legal cover for 
doctors accused of offending medical regulations, withdrew its support 
and he was unable to finance the appeal himself. He was thereby 
struck off. However Walker-Smith’s appeal was heard by Justice 
Mitting in the High Court in London in February 2012. 

On 2 February 2010 The Lancet fully retraction the paper "from the 
published record" on the grounds that “several elements of the 1998 
paper by Wakefield et al are incorrect, contrary to the findings of an 
earlier investigation [see above]. In particular, the claims in the 
original paper that children were 'consecutively referred' and that 
investigations were 'approved' by the local ethics committee have 
been proven to be false”. The statement hints at other concerns. We 
know from The Lancet’s earlier investigation that the editor formed the 
view that Dr Wakefield should have declared a conflict of interest 
regarding his involvement in a separate legal-aided study. But, being a 
separate issue from Walker-Smith’s appeal, this does not form part of 
Mitting's judgment. Wakefield himself has claimed throughout that the 



legal-aided study was for different scientific purposes than those 
pursued in the Lancet paper. 

 

The Mitting Judgment and the Lancet paper 

Having digested much of the hearing's 149 days of submissions and 
evidence and many other related papers, and heard Queens Counsels 
for Walker-Smith and the GMC, on 7 March J Mitting quashed all 
charges against the Professor. 

Inevitably the thorough and irrevocable negation of the charges 
against Walker-Smith and of the GMC’s legal case, based on its deep 
misunderstanding of The Lancet paper, raises an important question of 
the status of the Wakefield et al paper, which is still listed as retracted, 
to which we now turn. 

There is no doubt that the Mitting judgment goes to the heart of the 
way the GMC exercised its regulatory powers in this case. He 
outrightly criticises the "universal inadequacies" and "inadequate and 
superficial reasoning" of the disciplinary panel's approach, and 
recognised the personal suffering the GMC had inflicted on Walker-
Smith. "It would be a misfortune if this were to happen again" he 
concluded on delivering his judgment. 

More specifically, the Mitting judgment rejects the two fundamental 
grounds the GMC gave for finding the three doctors guilty of serious 
professional misconduct and so undermines The Lancet‘s argument for 
retraction based on these grounds; out go the claims that the patients 
were not consecutively referred to the department of paediatric 
gastroenterology and that the investigations did not have ethics 
committee approval. 

  

On the issue of referral, J Mitting rejects the GMC’s charge against 
Walker-Smith that a consecutive referral meant “a routine referral to 
the gastroenterology department...in which the investigators had 
played no active part”. Mitting says, "Thus construed, this paper does 
not bear the meaning put upon it by the panel. The phrase 
'consecutively referred' means no more than that the children were 
referred successively, rather than as a single batch, to the Department 
of Paediatric Gastroenterology. The words did not imply routine 
referral.” Moreover, he notes that “The general reader of that 
paragraph would note the author’s [Dr Wakefield's] caution about the 
possibility of selection bias in the self-referred group. Taken together 
with the comments already cited made about the temporal coincidence 



of the onset of symptoms and MMR vaccination in the case of eight 
children, the author has made it clear that this was not a routine 
referral. It was a referral generated by the concerns of parents about a 
possible link” (para 157 here). 

On the issue of whether the paper had ethical approval, Mitting’s 
findings are more complex. First he rejected the GMC’s view that the 
paper was research. Summarising, he says, “At the heart of the GMC’s 
case against Professor Walker-Smith were two simple propositions: the 
investigations undertaken under his authority on eleven of the 
twelve Lancet children were done as part of a research project – 
Project 172-96 – which required, but did not have, Ethics Committee 
approval; and they were clinically inappropriate“ (9). However, 
contrary to the GMC’s position, Mitting concludes that the investigation 
was clinically driven. Addressing the inadequate thinking of the GMC’s 
fitness to practice panel, he concludes that “What the panel’s stated 
reasons do not do, however, is to justify its conclusion that the 
investigations were for the purposes of [research] Project 172-96 and 
not for the purpose of a developing clinical project.” On the panel’s 
findings on the individual Lancet children, he says, “The detailed 
findings of the panel...did not fill the obvious gaps in its general 
conclusions.... In no case did it address the indications in the medical 
notes which supported the oral evidence of the clinicians that they 
were undertaking a programme of diagnostic and therapeutic 
investigations, not research; or give adequate reasons for rejecting 
that account in the case of each individual child” (148). In relation to 
the individual children, Mitting found clear evidence that they were 
referred for clinical reasons and not for research. 

Secondly, on the question of paper’s approval, the GMC had found that 
the paper was governed by research approval 172-96, which set a 
start date for the investigation of 18 December 1996 and that children 
included in the study should have Disintegrative Disorder and be 
vaccinated by Measles Mumps vaccination – conditions that the 
investigation had not followed. However, contrary to the GMC, Mitting 
found that the panel had given no grounds for saying the paper was 
approved by 172-96: “On any view, that was an inadequate 
explanation of the finding" (20). Further Mitting notes that a letter of 
11th November 1996 from Professor Walker-Smith to Dr Pegg, chair of 
the ethics committee, “contained an unmistakeable implied statement: 
that investigations under Project 172-96 had not yet begun" (17). The 
investigation was undertaken for clinical reasons and not covered by 
approval 172-96. In conclusion the paper was a case series of 12 
children and did not require research ethics approval. 



On the issue that the children did not have the approved condition 
Disintegrative Disorder and the Measles Mumps vaccination, Mitting 
concludes that “The only ground upon which [the panel] found that the 
investigations lacked Ethics Committee approval was that child 7 did 
not meet the inclusion criteria because he had had MMR vaccination 
and had not been diagnosed with disintegrative disorder.  Those 
findings were correct, but could not have justified a finding of serious 
professional misconduct.  As far as I know the reason for including the 
first criterion has never been explained.  The second was treated by 
gastroenterologists in the clinical team as shorthand for a disorder on 
the autistic spectrum" (138). 

The finding that the children were admitted for clinical reasons also 
puts paid to GMC allegations that the children were subject to 
inappropriate invasive procedures and that the study did not comply 
with 172-96’s administrative requirements for start date, consent 
forms, etc.. (For a AoA discussion of these requirements go here.) The 
GMC prosecution trick was to claim that the paper was covered by 
approval 172-96, and thereby to introduce a set of conditions that 
would condemn the doctors were 172-96 accepted as the appropriate 
approval. In the light of Mitting’s judgment, this trickery is now out in 
the open and the GMC's attempt to shift the goal posts declared null 
and void. However, the current injustice is that these spurious charges 
still apply to Dr Wakefield and Professor Simon Murch unless the GMC 
recants and accepts that in the light of Walker-Smith’s successful 
appeal they must now withdraw these charges on the grounds of 
consistent justice for all three doctors. 

  

On the paper's approval status, Mitting concludes that the statement 
in the paper – that “Ethical approval and consent: Investigations were 
approved by the Ethical Practices Committee of the Royal Free Hospital 
NHS Trust, and parents gave informed consent.” – was "untrue and 
should not have been included" (153). He notes that this was a change 
made to the previous draft which stated “This clinical investigation has 
been approved by the Ethical Practices Committee of the Royal Free 
Hospital NHS Trust” ‒ itself inaccurate as a clinical paper would not 
need ethical committee approval. In focusing on Walker-Smith's case 
alone, as was his brief, J Mitting appears to ignore the fact that ethical 
approval 162-95 ‒ giving Walker-Smith generic approval to take two 
additional tissue samples for research from children undergoing clinical 
colonoscopy ‒ applied to the paper. The published statement of 
approval refers to 162-95. When examined by his QC on 49th day of 
the GMC hearing, Dr Wakefield clarified his reasoning for publishing 



the approval statement. He responds in the negative to the question, 
"Were you, from your standpoint, at any stage seeking ethical 
approval in respect of what you have described as 'the clinical 
elements'?" (page 19). In short ethical approval was not necessary for 
a clinical study. However, when asked about his research 
responsibilities for the paper, Wakefield explains, "In respect of what I 
was doing, which was research, then ethical approval would have been 
required. And, when asked "Did you have it?", says "Yes, I did...Under 
162/95". 

Conclusion 

Mitting’s judgment should allay The Lancet editor’s concerns based on 
the GMC's now fallacious findings on the children’s referral and the 
paper’s ethical approval. However, Mitting raises a new, and we have 
argued mistaken, concern about the ethics approval statement printed 
in The Lancet. Mitting’s findings apply to Walker-Smith and not to Dr 
Wakefield who has not had the opportunity to appeal the GMC's 
findings and sanctions. Mitting accepts that the paper was for clinical 
purposes and we know from Wakefield's testimony that, although this 
is the case, generic approval 162-95 also applied. Even if this proved 
not to be correct, it would be unreasonable to make this a serious 
sticking point for continuing the paper's retraction after Mitting's 
judgment. 

Further clarification on the findings against Wakefield and Murch must 
await the GMC’s publication of ‘lessons learnt’ from the Mitting’s 
judgment. Further clarification of the paper’s now highly questionable 
retraction status awaits The Lancet editor's decision. A Facebook site is 
now available for the public to register their disquiet with The 
Lancet over the paper’s status [here]. If the ethical questions that 
have hung over the paper since publication are now resolved, then the 
paper should be restored to its original position as a peer reviewed 
paper reporting legitimate research. 

An entirely different matter concerns The Lancet's role as an archive of 
past scientific papers and its duty to maintain an intact history of 
advances in medical science, whether or not these publications were 
subsequently proved wrong and superseded by new scientific findings. 
Some Lancet readers may continue to argue that the paper's findings 
‒ on bowel disease in autistic children and the temporal association 
between MMR and the onset of behavioural symptoms ‒ remain invalid 
and that this is sufficient reason for it to remain retracted. However, 
whatever the validity of these findings, it would clearly undermine The 
Lancet's scientific role if it allowed a paper to remain retracted which 
had played an important role in the development of medical knowledge 



of autism and bowel disease and which remains a significant point of 
focus and debate for subsequent studies. Not only would it introduce 
new grounds for retracting the paper – initially retracted for ethical 
and not scientific reasons – but it would detract from 
the Lancet’s longstanding status, since it was founded in 1823, as a 
guardian of scientific development and a record of the different 
turnings medical science has taken in advancing knowledge and 
treatment. 

  
 
	


